Preskocit navigáciu


VYHLADÁVANIE

Kalendár udalostí

Predchádzajúci mesiac Nasledujúci mesiac
December 2017
Po Ut St Št Pi So Ne
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Prápor logistiky - Hlohovec


História

Hlohovec sa rozprestiera v úvaline medzi južným výbežkom predhoria masívu Považského Inovca a časťou Nitrianskej pahorkatiny. Mesto patrí podľa typizácie súčasnej krajiny do mestského typu nížinnej krajiny. Mestom preteká rieka Váh, najdlhšia slovenská rieka. Je križovatkou medzi historickými mestami Trnava a Nitra, v tesnej blízkosti svetoznámych kúpeľov Piešťany.

Vďaka svojej výhodnej polohe bolo osídlené už v mladšej dobe kamennej. Prvý dôveryhodný záznam o Hlohovci je Zoborská listina z roku 1113, kde sa spomína stredoveký hrad s priľahlou osadou. Mesto bolo v celej svojej minulosti dôležitým strediskom obchodu a administratívnym centrom regiónu. História Hlohovca je z časti zhmotnená v dochovaných a v súčasnej dobe funkčných stavbách a priestoroch.

Najvýznamnejšou a dominantnou stavebno-historickou pamiatkou mesta je zámok, pôvodne stredoveký hrad. Je to stavba v tvare nepravidelného päťuholníka s tromi podlažiami. Má asi 40 miestností. Súčasťou zámku je kaplnka s barokovým oltárom. V areáli zámku sa nachádza i budova unikátneho empírového divadla z r. 1802. Je to najstaršia zachovaná budova divadla na Slovensku. Najkrajším a najnavštevovanejším prírodným celkom mesta je zámocký park s francúzskymi terasami.

Vznik vojenskej posádky v Hlohovci

Vláda vyhovela žiadosti miestnych úradov, ktoré sa ministerstva národnej obrany dožadovali pridelenia vojenskej posádky natrvalo. Odôvodňovali to častými nepokojmi, ktorých iniciátormi boli komunisti.

Na rozparcelovaných pozemkoch grófa Erdёdyho boli postavené prízemné budovy pri ceste k pivovaru. Výstavba začala už v roku 1925 a po dohotovení obsadili baraky vojaci práporu 23.pešieho pluku z Trnavy. Stabilné vojsko malo nahradiť často privolávanú vojenskú políciu. Napriek tomu, že stávky pokračovali aj v týchto rokoch, nevyskytol sa prípad, že by boli odkomandovaní vojaci tohto práporu.

Duklianske kasárne v roku 1926

 

Posádka

  • Posádka bola založená rozkazom MO v roku 1928.
  • V roku 1944 sa posádka HLOHOVEC spolu s Trnavskou posádkou pripojila k SNP.
  • Do roku 1961 bol v posádke dislokovaný tankový prápor.
  • Novodobá história sa začala písať v roku 1961, kedy na základe výnosu ministra národnej obrany vznikla v Hlohovci 4. automobilová brigáda.
  • V roku 1990 sa 4. automobilová brigáda premenovala na 3. automobilovú brigádu.
  • Dňom 1.10.1995 sa premenovala na 5. dopravnú základňu pod velením plk. Ing. Vladimíra Kanského.
  • Táto dopravná základňa ukončila svoju činnosť 1.10.2001 a bola reorganizovaná RMO na Základňu logistickej podpory.
  • K 1.10.2004 vzniklo Veliteľstvo Spoločnej logistickej podpornej skupiny.
  • K 1.7.2009 sa VSLPS premiestnilo do posádky Trenčín a veliteľ Multifunkčného práporu prevzal povinnosti Veliteľa posádky Hlohovec.

HISTÓRIA MULTIFUNKČNÉHO PRÁPORU

  • Útvar vznikol 6.augusta 1961 v posádke Mladá – dnes ČR.
  • Názov útvaru bol 53. automobilový prápor.
  • Prvým veliteľom bol kpt. František POSKOČIL. 6.10.1968 sa VÚ 4444 redislokoval z posádky Mladá do posádky HLOHOVEC.
  • V roku 1972 útvar získal ocenenie a 1.miesto spomedzi všetkých útvarov z vtedajšieho Vojenského východného okruhu – ako najlepší útvar.
  • Z 53. automobilového práporu sa 1.11.1983 premenoval na 13. prápor materiálového zabezpečenia.
  • Dňa 1.10.1995 sa útvar premenoval na 1.prápor materiálového zabezpečenia.
  • K 1.10.2000 sa premenoval na 1. dopravný prápor.
  • K 1.10.2004 bol 1. dopravný prápor reorganizovaný, prešiel na profesionálnu službu a bol premenovaný na Multifunkčný prápor.
  • K 1.7.2009 bol Multifunkčný prápor reorganizovaný, čím sa čiastočne zmenili jeho spôsobilosti. Veliteľ práporu prevzal povinnosti veliteľa posádky Hlohovec.
  • K 1.11.2015  bol Multifunkčný prápor reorganizovaný, čiastočne zmenil svoje spôsobilosti a vzniká Prápor logistiky HLOHOVEC

 

 

Skočiť na menu




Share